Codis QR i la fi del romanticisme

 

Els codis QR existeixen des de fa dècades i el seu ús en la indústria està normalitzat, milions de productes i serveis l'incorporen, es tracta d'una tecnologia útil i implantada, però que també pot tenir finalitats que comporten un risc per la teva privacitat.

Amb la pandèmia els codis QR han adquirit més rellevància entre el públic general sobretot per accés a serveis o pagaments sense contacte a través dels telèfons mòbils.


Què és un codi QR?

Un codi QR és un tipus de codi en 2D que consisteix en mòduls negres disposats en un patró quadrat sobre un fons blanc.

Per nosaltres els humans només és una imatge, però la informació que inclou sí que té significat per al nostre telèfon mòbil, La informació codificada pot estar formada per qualsevol classe de dada, sigui binària o alfanumèrica, en el cas que ens ocupa conté un enllaç web.




És segur un codi QR?

Tan segur com ho pot ser un enllaç rebut al correu electrònic, SMS o Whatsapp

CONSELL: S'ha de pensar abans de fer clic o obrir enllaços sempre #thinkb4uclick, aquest és el consell de capçalera i eslògan de la  Comissió Europea durant el mes de la Ciberseguretat.




Percepció de Risc

Un estudi realitzat per mobileiron l’any 2020 explica que el 34 % dels usuaris no mostren gens d’interès per la seva privacitat o seguretat en fer servir codis QR, un 48 % si bé mostra un cert interès els segueixen fent servir amb normalitat.

Lamentablement les recomanacions sobre seguretat informàtica i privacitat sovint queden diluïdes en la vida frenètica que duem enmig d’un mar d’infoxicació, entreteniment i focs artificials interessats.


Un 82 % dels usuaris  fa servir codis QR sense prendre cap mesura i és una dada alarmant.



La carta del Restaurant és molt més que una carta

Durant la segona meitat de l’any 2020 i després d’un període de confinament global, estàvem ansiosos per sortir de casa, vam començar a tornar a anar a alguns bars i restaurants i ens vam llençar de caps a escanejar tots els codis QR que ens posaven davant.

Als restaurants la implantació de codis QR va substituir les cartes de tota la vida per raons sanitàries, es buscava prevenir possibles contagis.

La normalització en l’imaginari col·lectiu dels codis QR als restaurants i altres serveis habituals també va propiciar obrir encara més la porta al rastreig de les nostres dades sense control.


L'economia de les dades

Quan accedim a la carta via codi QR el mateix restaurant  segurament farà servir un software de tercers pot recopilar les teves dades i conèixer coses de tu per en principi oferir-te productes o serveis per millorar la teva experiència.
A la vegada aquesta tercera empresa de software pot recopilar i vendre les teves dades, així com la de tots els altres restaurants on opera, per seguir guanyant diners a costa teva.

Les empreses publicitàries compren aquestes dades, les utilitzen per crear perfils que a la vegada venen a altres empreses que els interessa conèixer els nostres hàbits, per una vegada més vendre productes i serveis.

Per posar un exemple pràctic, a una asseguradora li pot interessar saber el nombre de vegades que vas a un restaurant, si el que menges és prou sa o no, i d’acord amb aquestes i altres dades poden determinar si estàs posant en risc la teva salut.

L’any vinent quan sigui el moment de renovar la teva pòlissa, l’asseguradora pot creure que t’ha de pujar la quota o directament no renovar-te perquè segons els seus estudis ets una persona de risc, això està passant.





La fi del romanticisme?

Per mi anar a un restaurant és una experiència, l’entorn, el protocol del servei, la gent amb la qual vas, la carta (fotocopies no). Personalment no hi ha res menys romàntic que seure davant la teva parella amb el telèfon enganxat a la cara mirant el menú, movent el dit amunt i avall com si es tractés d’una cronologia d’Instagram.


Seré un romàntic, però prefereixo el tacte de la carta, passar les pàgines, escollir entre els vins disponibles, que no em rastregin empreses que no conec, és una mica un ritual com el procés de llegir un llibre tradicional.


parella anònima i somrient sopant



Conclusions

Parlar de QR i de restaurants només ha estat l’excusa per parlar una vegada més de rastreig de dades, el tema és tan ampli com ho és tota la nostra activitat en línia.

Si et preocupa el rastreig i la recopilació de les teves dades, el primer pas és ser-ne conscient i a poc a poc anar adaptant els teus hàbits digitals a necessitats concretes. 

És un tema profund i resulta interessant perquè hi ha molt més a gratar que el que es veu a la superfície, segurament seguiré tractant aquests temes al bloc.


Algunes referències



Gràcies per llegir

0 Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Post a Comment (0)

Més recent Anterior